ציוד ארגונומי למשרד – האם זה באמת נחוץ?

ציוד ארגונומי למשרד – האם זה באמת נחוץ?

שתף מאמר:

הרבה השתנה בעשורים האחרונים באופן בו אנחנו תופסים את הבריאות הגופנית (והנפשית) שלנו. כולנו משתדלים להקפיד על תזונה נכונה ומאוזנת מתוך מודעות בריאותית. אנחנו מנסים ולפעמים גם מצליחים להקפיד על פעילות גופנית כזו או אחרת, ולמרות הסטטיות שמאפיינת את רוב סוגי העבודה כיום, אנחנו גם מאמצים פתרונות שיעזרו לנו לשמור על הגוף גם אחרי ישיבה ממושכת מול מסך מחשב. כן, אין ספק שמהפכת הארגונומיה היא אחד הדברים המבורכים שצמחו בארץ ובעולם בשנים האחרונות.

 

הבלוג של Office Depot - ציוד ארגונומי למשרד33

 

בטוח שמעתם את המינוח ציוד ארגונומי, אבל מה זה בעצם? מדובר בעזרים, ציוד וריהוט המעוצבים באופן התומך ביציבה נכונה ותמיכה במפרקי הגוף. בעזרת ציוד ארגונומי ניתן למנוע הרבה מהתופעות הכרוכות בישיבה ממושכת מול שולחן ומסך מחשב: כאבי גב, דלקות בפרקי כף היד, שרירים תפוסים, כאבי ראש… הרשימה נמשכת ונמשכת. הנזקים לא מיידיים, אלא מתהווים בהדרגה, והתוצאות נשארות לאורך זמן, אם לא לכל החיים.

מה ניתן לעשות? קודם כל, חלוקת עבודה נכונה. מקפידים על הפסקות קצרות אחת לשעה, גם אם אנחנו בדיוק בעיצומו של פרוייקט קריטי. ההפסקות האלו נועדו לתת מנוחה נחוצה ביותר לעיניים, הפוגה קלה לאצבעות ופרקי כף היד, למתיחות גב וצוואר, וגם לרענון המוח. זה אולי נשמע סותר, אבל כדי לשמור על ריכוז, צריך להפר אותו מדי פעם, ובכך לשמור על חדות מחשבה.

למרבה הצער, הדברים הקטנים האלה לא מספיקים, ובטח לא לטווח הארוך. למרבה השמחה, יש פתרונות מעולים ברמת אבזור וריהוט משרדי שישנו לכם את החיים, בהבטחה.

נתחיל בדברים הגדולים – ריהוט. כסא מחשב ארגונומי הוא הסוד לגב וישבן נטולי כאבים. המבחר אדיר, וקל להתבלבל קצת, אז בואו נבחן את האלמנטים השונים שחשוב למצוא בכסא משרדי. ראשית כל, תמיכת גב מתכווננת, כזו המספקת מענה לכל אורך הגב ובמיוחד לאזור הגב התחתון. ריפוד הכסא לאו דוקא צריך להיות מדושן, אלא מתוח למדי כדי שלא יתעוות תחת משקל הגוף. ודאו שגובה הכסא מתכוונן באופן התואם את השולחן מולו אתם עובדים – הרגליים צריכות להיות מונחות ביציבות על הקרקע (או הדום תומך, נגיע לזה בעוד רגע) בזוית של 90 מעלות. הישבן לא אמור להדחס עד בסיס המושב, ובכל אופן הקפידו לשמור על מרווח קל בין קצה המושב לבין הברכיים, למניעת לחץ על המפרק והשרירים.

באשר לשולחנות, המודעות הגוברת לארגונומיה הולידה את פינות העבודה בעמידה: שולחנות המותאמים לעבודה בעמידה, שהוכחה כידידותית יותר לגב ולמפרקי היד השונים. זה אולי נשמע לא נוח, אבל תתפלאו לגלות שזה די ממכר. למי שמתקשה להיפרד משולחן הישיבה הרגיל, קיימים פתרונות מודולריים בדמות שולחן בגובה מתכוונן העובר ממצב עמידה למצב ישיבה, ובחזרה. חברות גדולות כמו אפל וגוגל עשו את המעבר הזה כבר מזמן, למה שאתם לא?

הקטגוריה השניה של ציוד משרדי ארגונומי היא אביזרים משלימים, הדברים הקטנים שיכולים לשדרג כל עמדת עבודה קיימת. מקלדת ארגונומית ועכבר ארגונומי, לדוגמא, מעודדים החזקה נכונה של כפות הידיים בצורה שמורידה מהעומס המופעל על הגיד והמפרק, ובכך מונעת דלקות כואבות. הדום רגליים נמוך משפר את יציבות הישיבה, ובעיקר מומלץ למי שרגליו לא בדיוק ניצבות על הרצפה כשהוא יושב. מה לעשות, לא כולנו נושקים ל-1.70 מטר. קיימים גם משטחי עמידה ארגונומיים המתאימים לשולחנות עמידה, עם או בלי נעליים.

לא צריך לשבור קופת חיסכון כדי לדאוג ליציבה ומנח גוף בריא. יש מגוון ריהוט “רגיל” שעונה על הצרכים האלה מבלי להיקרא “ארגונומי” – כסאות מנהלים מרופדים, כסאות מתכווננים, הדומים ושרפרפים לרגליים, ועוד. מחירם של מוצרים המוגדרים כארגונומיים לרוב יקר בהרבה מציוד דומה, אם לא זהה, שלא מתהדר בהגדרה הזו. השוו בעצמכם בין מוצרים ארגונומיים ותחליפים “רגילים” שעושים את אותה העבודה בדיוק, ובחרו במה שמתאים לכם – פיזית ותקציבית.